De inundatie van Walcheren begon in 1944 en duurde bijna 1,5 jaar. In die tijd leefden de
bewoners met eb en vloed in en om hun huizen. De kleuren van de kralen in het werk
refereren aan het water, de getijden en aan bloedkoralen sieraden.
Bloedkoraal werd gedragen door Zeeuwse vrouwen die hun huishouden overeind hielden
in deze moeilijke tijd.
Tegenwoordig vind je op heel Walcheren nog steeds ‘zouthuizen’ waar tot ca een halve
meter hoogte het zout in de muren zit en vocht aantrekt. De grond is nog zilt en bomen
hebben moeite er te groeien.

Duurzaamheid
Kunstenaars hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in het aankaarten van maatschappelijke vraagstukken en
het verbeelden van belangrijke thema’s. Tegenwoordig is duurzaamheid een van de grootste uitdagingen waar onze
wereld voor staat, en ook in de kunstwereld is dit een belangrijk thema geworden. Veel kunstenaars voelen dan
ook de urgentie om werk te maken dat bijdraagt aan een duurzamere wereld.
Bianca Runge is zo’n kunstenaar, ze verwerkt overtollige kralen en gebruikte tapijten in haar werk. Door deze
materialen te versnijden en er nieuwe creaties mee te maken, draagt ze bij aan het verminderen van afval en het
bevorderen van hergebruik.
De kralen die ze gebruikt woekeren als ongedierte over zacht schijnende aluminium stammen. Versneden tapijten
vormen de bodem van dit betoverende werk wat je meeneemt in het verhaal. Materialen dragen hun eigen
geschiedenis met zich mee. Smyrna tapijten kwamen tijdens de wederopbouw in de jaren vijftig in de mode en zijn,
net als sieraden, een symbool van onze welvaart. Een welvaart die onbeperkt leek en tot in de hemel kon groeien.
Inmiddels zien we de desastreuze gevolgen overal om ons heen.
De stammen zijn verhalenvertellers, stille getuigen. Net als echte bomen communiceren ze met elkaar via een
onzichtbaar netwerk. Ze zijn een gelaagde metafoor voor de spanning tussen mens, natuur en het verval van
cultuur.
Het is een krachtig beeld dat de kunstenaar gebruikt om de kijker te confronteren met de impact van menselijke
activiteit op de natuurlijke omgeving. Het feit dat deze materialen al een leven hebben gehad, zorgt ervoor dat er
een verhaal en een geschiedenis achter zit, het geeft de kunstwerken een extra dimensie.
Daarnaast wil ze met dit werk ook een boodschap overbrengen over de waarde van duurzaamheid en de noodzaak
om bewuster om te gaan met onze natuurlijke hulpbronnen. Dat doet ze onder andere door ook workshops
rondom haar werk te organiseren waarin middels gespreksstarters het gesprek over duurzaamheid bij organisaties
op gang gebracht wordt.
Door kunstwerken te maken die grotendeels bestaan uit gebruikte materialen, kan ze als kunstenaar een bijdrage
leveren aan het creëren van een duurzamere samenleving en een betere toekomst voor ons allemaal.
Materiaal: aluminium, antiek tafelkleed, streekdracht rok uit ca 1900, lijm, glaskralen.
Formaat: h 1 m x b 1,2 x l 1,5 m

Categories:

Comments are closed